Detta problem ”löstes”/kring-gicks, och orsaken är fortfarande helt oförklarlig.
Var hemma hos min syster i förrgår. Hjälpte hennes pojk med en iPad som stött på problem enligt bild här nedan. Bör kanske även nämna att denna iPad tidigare varit en del av min systers arbete och således varit konfigurerad av, i detta fallet, volvo cars i Gbg.
Men nu har alltså min syster-son ”ärvt” denna och stötte på detta problem när Apple-ID skulle anges. (Min systers Apple-ID).
(Ursäkta den sämre kvaliten på bilden)
Hur man löser detta eller vad som orsakat det, har jag ingen aning om.
Fakta:
- iPad 2
- iOS 7.x.x
- Före detta företags-iPad, vet ej om den varit nollställd efter det.
- Samma Apple-ID som min syster har på andra enheter.
- Rätt ID och lösenord. (Funkade på andra enheter)
Jag löste det hela, eller rättare sagt gick runt det, genom att göra enligt följande:
- Nollställa iPaden. (Inställningar – Allmänt – Nollställ – ”Radera allt innehåll och inst.”).
- Var tvungen att aktivera med min systers Apple-ID. (Kan ha varit för att iPaden varit företags-enhet tidigare – Funkade denna gång.)
- Sätt igång enheten utan att ange Apple-ID. Bara få igång enheten för att kunna uppdatera iOS.
- Uppdatera till senaste iOS (Inställningar – Allmänt – Programuppdatering)
- Installerade sedan som ”ny iPad” och skapade ett nytt Apple-ID till min syster-son.
- Min syster la sedan till honom i familjedelning, vilket gör att appar ej behöver köpas på nytt.
Om du har en lösning eller rättare sagt vet varför detta fel uppstår, hör gärna av dig via kommentarer här nedan, via e-post tips@ibloggaren.se.
Tack och gott nytt år!